יום ראשון, 20 בינואר 2019

והאמת - מאין תימצא?

שיתוף

העולם הזה הוא עולם השקר, אומרים חז"ל. אימרה זו לא היתה קלה לי במשך שנות נעוריי ואף מאוחר יותר, אך ככל ששערות שיבה ממלאות את ראשי ומוצא אני דבריהם מכוונים יותר ויותר.
דברים אלה במיוחד בתקופתנו, ולנוכח החדשות. למשל:
-          כיום פועלים ברחבי הרשת רובוטים מיוחדים, שמתוכנתים להגיב ברשתות החברתיות תגובות אוטומטיות שכאילו אנשים אמיתיים כתבו אותן. באמצעות נוכחות של תגובות אלה מבקשים להטות את דעת הקהל.
-          אמנות ה"פייק ניוז" משתכללת והולכת, מופצות ברשת ידיעות רבות שהן שקר מוחלט, ומבוססות על חצאי אמיתות, או על אמונות כוזבות, או יושבות על כפתורים רגשיים כאלה ואחרים. ואתה כבר לא יודע למה להאמין.
-          פרשיות כאלה ואחרות "מתפוצצות" בזמנים מסוימים, ואתה לא יודע מה מהן אמת, מי בעל האינטרס להפיץ אותן, ומדוע עכשיו.
-          העברת ידיעות מגמתית, למשל פרסום ונתינת כותרות לסוג אחד של ידיעות, והצנעת סוג אחר של ידיעות, בהתאם לרקע הפוליטי או האידאולוגי של הגוף המפרסם.
-          כל אלה בהיבט הציבורי, ומעבר לכך באופן הפרטי שוב ושוב שומעים סיפורים לעתים מצחיקים על תדמית שאנשים מנסים לבנות לעצמם באינטרנט, עם פרופילים מזוייפים, או תמונות משופצות, או פרטים שלא היו ולא נבראו, וכו וכו.

לאט לאט, כמו שנאמר: "והחכמה מאין תימצא", רואים אנו גם את התקיימות הפסוק: "ותהי האמת נעדרת" (ישעיהו נט טו). אתה כבר לא יודע למה להאמין, הופך להיות ציני, וכאשר מספרים לך דברים שבאים לנגוע בלב, הלב חסום בהגנות מפני עוד עובדות שקריות.

הדבר היחיד שמעודד אותנו בתופעה זו הינו שזה אחד הסממנים הברורים של הגאולה. שתגיע העת שאנשים יקיאו מתוכם את כל התרבות הזאת ויחפשו בנרות אחר האמת.

אחת הדמויות החסידיות הקשות ביותר לפענוח הינו האדמו"ר מקוצק זצ"ל, שזיהה את התופעה הזאת של עלמא דשיקרא, וכל חייו ניסה לדייק את עצמו ואת חסידיו לכיוון האמת. עד שלבסוף התייאש ובחר להתבודד מן העולם ואפילו מחסידיו, שפרשו ממנו אט אט.

האם האדמו"ר מקוצק הקדים את זמנו? האם הוא ביקש להיות נביא הזעם על מה שקורה בתקופתנו?

לענ"ד הוא יצא קודם כל כנגד החשש שעקרונות החסידות יגרמו לטשטוש האמת. שהרצון לקרב יהודים, לחזק ולעודד אותם, יגבה מחיר כבד. מבחינה זו אולי היה הוא האדמו"ר הליטאי הראשון (אביו, אגב, היה מתנגד; אך סבו מצד אמו היה תלמיד של הבעש"ט). למרות שחסידיו מצומצמים, נראה שהשפעתו על עולם החסידות והיהדות רבה באופן משמעותי. וכיום בהחלט היינו יכולים להיזקק לאדם אחד שזועק את זעקת האמת.

לאחר שעלתה דמותו בעיניי לצורך מאמר זה, פניתי לראות את יום פטירתו, וכמו בפעמים קודמות בעבר נדהמתי לראות שבשבוע שאתם תקראו את המאמר, יחול גם היארצייט שלו – כ"ב שבט תרי"ט, בדיוק לפני 160 שנה . זיע"א.