יום שישי, 9 בנובמבר 2018

אורלה פולין

שיתוף
אורלה. כיום חיים בה כ-2800 תושבים

בכיתה א', לפני הרבה שנים, למדה איתי ילדה בשם אורלה. אני זוכר ששאלתי אותה מה פירוש השם, לא הבנתי מה הכוונה אור – לה... אני מכיר אור לי. אם האור הוא לה, למי האור? למי היא רוצה להאיר? והיא לא ידעה לומר לי. "ככה ההורים שלי החליטו", אמרה, וכך הסתיימה לה שיחת ילדים בני 6. חלפו השנים ואני הפכתי מדריך פולין ואז גיליתי שיש עיירה בפולין בשם אורלה. מעניין אם אותה ילדה נקראה על שם אותה עיר או בקשר אליה.

יש תיעוד על העיירה הזאת עוד מהמאה ה-16. מלך פולין האחרון, סטניסלב פוניאטובסקי ישב בה תקופה קצרה, ומשם הודיע על התפטרותו. בחלוקת פולין בשנת 1794 עברה אורלה לחלק הרוסי. בתקופת המלחמה ניתנה לרוסיה במסגרת הסכם ריבנטרופ-מולוטוב.

יהודי אורלה


אורלה היתה עיירה קטנה, שבמהלך השנים הרוב בה היה יהודי (למשל, ב-1867 חיו בה 1375 תושבים, 90% מהם יהודים). יהודים החלו לגור בה מאמצע המאה ה-17. בשנת 1754 הוקם בה בית כנסת מפואר. במאה ה-19 הוקם בה בית קברות יהודי. שניים מבתי הכנסת שלה נשרפו בשנת 1938 עקב שריפה גדולה שפרצה בעיירה. בשנת 1900 היו בעיירה כ-4300 תושבים, מתוכם כ-3600 יהודים. לאחר מלחמת העולם הראשונה מספר היהודים פחת בה, אולם עלה שוב לקראת מלחמת העולם השניה, עת התגוררו בה כ-2500 יהודים, שהיוו כ-75% מתושבי העיירה.

יהודים מפורסמים שנולדו באורלה:
הרב אריה לוין
הרב חיים שלמה רוזנטל (מהזרם הליטאי, ממנו יצאה שושלת רבנים חשובים), שהגיע לארץ בשנת 1905 באותה אוניה יחד עם הרב אריה לוין, הידוע בכינויו רב האסירים, שניהם ילידי אורלה.
פעיל ההגנה שלמה זלוטניק, שיש רחוב על שמו בפתח תקוה, בסמוך לגבעת שמואל.

כליונה של עיירה


בתקופת השואה חיו בעיירה כ-2500 יהודים. חמישה ימים לאחר תחילת מבצע ברברוסה נכנסו הנאצים לעיירה, גזרו גזירותיהם ומינוי יודנרט שסיפק להם יהודים לעבודות כפייה. כשנה וחודשיים לאחר מכן (אוגוסט 1942) הוקם גטו. שלושה חודשים לאחר מכן גורשו היהודים לביילסק פודלסקי ומשם (למעט 200 יהודים בעלי מקצוע, ובני משפחותיהם, שנותרו בגטו המקומי) יחד עם יהודים נוספים – לטרבלינקה.

אורלה כיום ושילובה במסע לפולין


האבן של אורלה בטרבלינקה - A40, ממש על השביל הראשי
אורלה נותרה עיירה קטנה. חיים בה כיום כ-2800 תושבים. היא נמצאת כ-60 ק"מ בלבד מביאליסטוק, אולם אינה מצוייה במסלול הרגיל של המסעות לפולין. נותר בה בית כנסת מפואר, והתמונות שלהלן ראיתי ברשת. אפשר לשלב את אורלה במספר אופציות, הכל תלוי כמובן כמה שעות יש לנו במהלך היום.

אופציה א' – יציאה מביאליסטוק, לטיקו'צין, יער לופוחובה, אורלה, טרבלינקה וורשה. מספר לנו את סיפור יהודי הצד הרוסי. חלקם הלכו לבורות וחלקם פונו לטרבלינקה.

אופציה ב' – יציאה מביאליסטוק לטיקוצ'ין, יער לופוחובה, אורלה ומשם אפשר (אם יש זמן) לשלב את סוביבור, או את לוקוב, ולסיים בלובלין.

תמונות בית הכנסת של אורלה 

(צולמו ב-2014 על ידי יאנוש תחת אלבום בשם: "בית הכנסת הנשכח באורלה", ותודה לגב' לילי הבר על שיתוף האלבום בפייסבוק). 









בית העלמין באורלה

בית עלמין אחד שהיה ליד בית הכנסת, נמחק לחלוטין. בית העלמין שנותר, נטוש ומוזנח וכ-50 המצבות שנותרו בו, בינותם רועה הבקר המשועמם, מעידות בעד עצמן. תמונות משנת 2009