יום חמישי, 1 בנובמבר 2018

שליחות אליעזר למצוא כלה

שיתוף
הפסוק הפותח את סיפור שליחות אליעזר למצוא כלה ליצחק הוא: "ואברהם זקן בא בימים, וה' ברך את אברהם בכל."
למה הפסוק הזה רלוונטי לסיפור? למה הוא הפתיח? מה הוא בא ללמד או להקדים, או לשפוך אור על סיפור השידוך? וכי אם אברהם לא היה זקן, או לא היה עשיר, או לא היה מבורך, לא היה צריך לחתן את בנו?

לא מצאתי לכך תשובה ברורה וחשבתי על הנקודות הבאות:

א. אולי אפשר לומר שלמרות שהקב"ה מילא לאברהם את הבטחותיו, נתן לו בן, עושר, כבוד; יכול היה אברהם לחכות שישלח כלה לבנו, אך אברהם לא טמן ידו בצלחת, לא חיכה שיבואו אליו, אלא עשה את ההשתדלות שלו. ואולי רמז שכולנו צריכים לעזור לילדים שלנו להתחתן ולא לחכות שיבואו אלינו?

ב. אולי אפשר לומר שאברהם יכול היה להשיג לו כל מחותן שירצה, עם הצלחה כזאת, ועושר כזה, אך העדיף את משפחתו? וגם כאן יש שאלה: הרי אלוקים אמר לו "לך לך מבית אביך", וכיצד הוא חוזר למשפחתו? נראה שהוא לא חזר למשפחתו אלא ביקש להביא אישה משם. שהוא הכיר בערך משפחתו וחיפש כלה טובה אך צעירה, שקיבלה את הגנים הטובים וטרם ספגה את אווירת האלילות. ואולי להביא ממשפחתו, מרחוק, לא תהיה קרובה למשפחתה, שלא תושפע לרעה. יתכן והכלה הצעירה, שבוודאי שמעה סיפורים על "דוד אברהם הגדול" מעבר להרים, תכבד אותו ואת משפחתו.

ג. מספרים לנו שאברהם היה עשיר מאוד, כי ידוע שאליעזר הלך עם "כל טוב אדוניו בידו". קרי, כל מה שעשה אברהם בחייו, כל הרווח שעשה, כל הפנסיה שלו - הוא לא התקמצן אלא הכל הוא נתן ביד אליעזר, על מנת שיביא אישה טובה וראויה לבנו. יש כאלה שנמנים עם ארגון "אי"ל" (אין ירושה לילדים...), הם מבזבזים הכל ונהנים מהכול ולא משאירים לילדים הרבה. ויש כאלה שמשקיעים בילדים שלהם. ואולי רצה לומר, שאם מוצאים כלה טובה, שווה להשקיע בה את המקסימום. הרי הם העתיד. כנראה הוא ידע שיצחק לא יזרוק אותו, כמו שקורה לעתים, לצערנו.

אפשרויות נוספות:

ד. ראב"ם, רש"ר הירש - בא בימים, סיים את כל ענייניו בחיים ולא נותרה לו אלא משימה זו. שי - קצת קשים דברים אלה עם יתר חלקי הפסוק.

ה. דעת מקרא - הוא הזקין לאחר מות שרה. בלי אשתו. שי: יתכן והוא הבין כמה חשובה אישה, בראותו איך הוא הזדקן, ולכן הוא מיהר לחפש בת זוג לבנו. אופציה זו יכולה להתחבר למה שאמרנו בסעיף ג' לעיל.

ו. רש"י אומר - "בכל" בגימטריא "בן", קרי שלמרות כל מה שאברהם הרוויח, הדבר הכי חשוב לו היה בנו, ולכן הוא דאג לו כל כך - - שוב מתחבר למה שאמרנו בסעיף ג'.

מה אתם אומרים?




= בתמונה היפה של אהובה קליין: אברהם שולח את אליעזר למצוא כלה לבן שלו.