יום רביעי, 5 באוגוסט 2015

הרב חסין הכדורים - סיפור אמתי

שיתוף
שמעו עוד סיפור מופלא על הרב חסין הכדורים. זה נכון, דברים כאלה רואים רק בסרטים, אבל זה קרה באמת.. על הרב צבי גוטמן ז"ל, מרבני רומניה. 


הוא נולד בשנת 1893 בעיר הוש בחבל מולדובה, במשפחה בעלת יחוס, מצאצאי הבעל שם טוב ובעל קרבה משפחתית לשושלת אדמור"י רוז'ין. עוד מגיל צעיר ניכרה אישיותו המיוחדת וגדלותו. כבר בגיל 17 הוסמך לרבנות. בגיל 18 התחתן, ובגיל 19 כבר כיהן כרב ביישוב הקטן קודאיישט, בו הקים בו ישיבה. בשנת 1920 התיישב בבוקרשט והתקדם מהר בהיררכיה הרבנית של העיר. לימד ב"חברת ש"ס", מיסודו של הרב יעקב יצחק נימירובר, נבחר למועצת רבני רומניה ולתפקיד אב בית דין. נודע במציאת פתרונות הלכתיים לבעיות של עגונות בעקבות מקרים של נעדרים באירועי השואה ומלחמת העולם השנייה. עוד ב-1920 הוא ייסד את תנועת הציונות הדתית "מזרחי" בבוקרשט והיה לנשיאה. 


נולדו לו חמשה ילדים – מהם בנו הבכור יעקב, ד"ר למשפטים ופילוסופיה ובנו השני יוסף, ד"ר לספרות ופילוסופיה. שלושה נותרו בחיים ועשו חיל. 

ועכשיו לסיפור. 

ב-21 בינואר 1941 באמצע לילה הוצא הרב בכוח מביתו, יחד עם שני בניו הגדולים, עו"ד ד"ר יעקב (ינקו) גוטמן, בן 27, והעיתונאי יוסף גוטמן, בן 25, על ידי כנופיית לגיונרים, אנשי משמר הברזל. הם עברו עינויים והוצאו להורג ביער ז'ילאבה. הרב גוטמן היה איתם וגם הוא נורה, אולם הכדורים לא פגעו בו. הוא ברח ושב אל העיר, ישר לתחנת המשטרה. אולם בעודו שם, הפורעים השתלטו על תחנת המשטרה ושוב לקחו אותו אל היער והעמידו אותו מול כיתת יורים. 

היורים ירו וחזרו וירו בו, אולם אף כדור לא פגע בו. לאחר שהבחינו שיש עליו מין סוג של שמירה לא מובנת, הם הפסיקו לירות בו, אולם עינו אותו ברעב ובמכות, וניסו לכפות עליו להצטלב, אולם הוא סירב. חלפו יומיים שלמים של צום ועינויים עד שהצבא הרומני השתלט על האזור והציל את חייו. מוכה וחבול הלך מיד הרב לקבור את שני בניו. 

הנסים האלה עשו רושם גדול על יהודי רומניה שהחשיבו אותו משך שנים לאדם קדוש ובאו לחסות בצילו ולקבל את ברכותיו וסיפורי נסים נקשרו ככתרים לראשו. 

רק בשנת 1961 הוא הורשה לעלות לארץ. מיד לאחר שעלה הוא הקים בתל אביב מרכז קהילתי של יוצאי רומניה שהפך לבית השני של רבים מיוצאי רומניה, שם רעה את צאן מרעיתו עד לפטירתו בשנת 1973. 

אתמול, י"ט אב, היה יום היארצייט שלו. יהי זכרו ברוך.