יום שלישי, 8 ביוני 2010

אם אין אני לי.....

שיתוף
הילל הזקן היה אומר: "אם אין אני לי - מי לי? וכשאני לעצמי - מה אני? ואם לא עכשיו - אימתי?" (פרקי אבות א יג)

כיצד מתחברים הדברים?

"אם אין אני לי - מי לי?" אם אני לא אדאג לעצמי, מי ידאג לי? אני חייב לעשות הכל לדאוג לעצמי ולא ליפול לנטל על אחרים. לא להיות פרזיט, לא לצפות שאחרים יעשו עבורי. וכך כתוב גם במדרש: כאשר בני ישראל היו על הים אמר להם משה: "ה' ילחם לכם, ואתם תחרישון" - הפשט ברור. המדרש אומר: ה' ילחם לכם - מתי? כשאתם תחרשו - אתם תעשו את הקצת שלכם מלמטה, והוא יעזור מלמעלה.
אם כך, רק אני יכול לעזור לעצמי, אז כל אחד ידאג לעצמו - אגואיסטיות? על כך אומר הילל הזקן:

"וכשאני לעצמי - מה אני?" אם אני אדאג רק לעצמי, מה אני שווה? כלום? וזאת משני כיוונים. מה שווה הכוח שלי? כלום. הכוח של קבוצה, שכל אחד דואג לשני, הרבה יותר משמעותי. והכיוון השני - מה שווה אדם שהוא כל כולו לעצמו? דברים אלה באים גם לעניין הענווה - אדם שאומר "אין אני אני לי מי לי" - עלול לפתח גאווה "אני ואפסי עוד" והוא צריך להבין שבסופו של דבר הוא לא יכול לבד.

"ואם לא עכשיו - אימתי?" אז יאמר האדם, אין בעיה, אני אדאג גם לאחרים, אבל קודם כל תן לי כמה שנים לדאוג לעצמי ואח"כ אחשוב על אחרים. ומסביר לך - אם לא עכשיו - אם לא תשתף פעולה באופן חברתי ותצמח יחד עם החברה, אז אימתי תעשה את זה? החשיבה צריכה להיות הפוכה, החברה מחד, והתרומה שלך לחברה, מאידך, היא היא המנוע לצמיחה שלך.

ואם תרצו - זה הצד החיובי של הפייסבוק.