יום ראשון, 14 ביוני 2009

האם לגבות שכר טירחה בגין עריכת החשבון?

שיתוף
ישנן כל מיני שיטות לחייב לקוח בשכר טירחה. ניתן להסכים, במקרים מסוימים, על עבודה לפי תוצאות (בקומבינציה זו או אחרת); ניתן להסכים על שכר קבוע, וניתן להסכים על עבודה לפי שעות. לכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה.
נשאלת לעתים השאלה הבאה: חלק בלתי נפרד מהחיוב לפי שעות, הוא עריכת חשבון שעות. גם עריכת חשבון השעות אורכת זמן, והינה לכאורה חלק מהשירות ללקוח. האם עורך הדין רשאי לחייב את הלקוח בגין עריכת החשבון (בהתאם לזמן שעבד עליו?).
שאלה זו עלתה בארה"ב (North Carolina). עו"ר ייצג לקוח במשפט גירושין וחלוקת רכוש. סוכם על שכ"ט בשיעור של 40אחוזים מהרכוש (לאחר החלוקה), וכן שכר לפי שעות בתיק הגירושין עצמו. בשלב מסוים הוסכם להפחית את שכר הטירחה בגין חלוקת הרכוש אולם עורך הדין חזר בו. ככל הנראה הוא לא קיבל שכר טירחה או מעט מאוד שכר טירחה, מכיון שהוא היה אמור לקבל את שכר טירחתו לאחר חלוקת הרכוש, וקודם לכן נוצר הסכסוך.
עורך הדין הגיש תביעה בגין שכר טירחה בתיק הגירושין, אותו טרם קיבל. במסגרת תביעה זו התברר כי הוא גבה 50$ בכל פעם שהוא סדק את חשבון שכר הטירחה, וכן 50$ נוספים בכל פעם שהוא שלח את החשבון ללקוח. ועדת האתיקה לעניין שכר טירחה מצאה כי הדבר נוגד את כללי האתיקה ומצאה לנכון לנזוף בו.
עריכת חשבון ובדיקתו הינה חובה המוטלת על עורך הדין. וחיוב בגין משלוח החשבון היה מוגזם. כמו כן הועדה לא ראתה בעין יפה שעורך הדין חייב את הלקוח בגין עריכת בקשה לשחרור מהייצוג, וכן בגין תביעת שכר הטירחה, כל עוד התביעה לא הוכרעה.
למעוניינים: ניתן לקרוא את ההחלטה כאן.
על ידיעה זו היו תגובות שונות מעורכי הדין... חלק סברו כי זו הסיבה שעורכי דין כל כך שנואים, וחלק הזדהו עם עורך הדין, שעבר קשה ולא קיבל ככל הנראה, מאומה. למעוניינים - ניתן לראות את הידיעה והתגובות כאן.