יום שלישי, 1 בספטמבר 2015

שנזכה להיות תלמידים

שיתוף
כל מי שיש לו פייסבוק לא יכול היה להתעלם מהגל ששטף את ה"קירות" בתמונות של ילדים/נכדים הפוקדים את בית הספר בראשון לספטמבר (גם אם אין זו כיתה א' שלהם) וכן תמונות של התיקים הממתינים לשימוש, הכריכים הארוזים ועוד ועוד. יש כאלה שהגדילו לעשות ואף הוסיפו תמונות של ילדיהם משנים קודמות, בבחינת מצא את ההבדלים. אלה ואחרים הוסיפו ברכות לבביות והיו אף כאלה שצירפו מונולוגים אישיים מרגשים.
ואני? מצאתי השנה את עצמי מחוץ לחגיגה הזאת, של ראש השנה של הלימודים. שאלתי את עצמי מדוע. מדוע ההתרגשות הגואה הזאת לא נגעה בי כל כך, למרות שגם לי היו סיבות טובות לכך (למשל ­- שלוש בנות שיתחילו השנה את שנת הלימודים בפעם האחרונה, זו סיבה מספיק טובה?).
התשובה שנתתי לעצמי היתה... שלא התרגשתי, בדיוק באותה מידה שאינני מתרגש בכל יום שאני פוקח עיניים, שותה כוס מים או שואף אוויר לריאותיי. האם אתם מתרגשים כאשר אתם מסוגלים להתרומם מהמיטה בבוקר? לצעוד לאמבטיה? לאחוז במברשת השיניים, להגיש אותה לפיכם ולצחצח?
לימוד הוא חלק בלתי נפרד ממני, מההוויה שלי. משהו של יום ביומו. משהו בלעדיו אין. הוא לא משהו שאני מוציא מהחיים שלי לחודשיים וחצי, ולאחר מכן חוזר אליו בהתרגשות, כמכר ותיק שלא נפגשתי איתו עידן ועידנים. מבחינתי הדבר כלל אינו אפשרי, כפי שאינו אפשרי שאלך לישון לכל תקופת החופש הגדול. היום בו אפסיק ללמוד יהיה ככל הנראה היום האחרון שלי כאן על האדמה.
כפי שאני קם בבוקר ומודה על הזכות לפקוח את העיניים ולראות עולם, ומודה על כל נשימה ונשימה, מודה על האפשרות שלי לדרוך על הרגליים ולנייד אותם (מה שמבחינתי פעם לא היה מובן מאליו), כך גם אני מודה על הזכות ללמוד בכל יום משהו חדש. אני מודה על הזכות להתרגש (ממש כך) על חידושים, על רעיונות ותובנות על דברים שנתקלתי בהם לגמרי "במקרה"; על הזכות לשמוח כמוצא שלל רב על דברים שהתייגעתי בהם זמן רב ולבסוף מצאתי, ובמיוחד אני מתמלא עונג עצום על סגירות מעגלים - דברים ששאלתי את עצמי לפני שנים רבות והינה פתאום באו על יישובם, או תובנות שהגיעו בדיוק בזמן - זמן הקשור ליום, לתקופה.
אני מאחל לכולנו שנזכה להיות תלמידים-ילדים סקרנים ואפילו רגשנים, כל ימי חיינו. הרי התואר הנעלה של יהודי הוא תלמיד-חכם. שכן גם החכם ביותר אינו מפסיק להיות תלמיד. וגם המלמד הוא עצמו תלמיד של תלמידיו.

כך או כך, אאחל לכולם שנת לימודים מוצלחת, להורים ולילדים! מאחל לכם שילדיכם יהיו שקדנים, יחוו את חדוות הלימוד ויראו הצלחה בעמלם. שיהיו חלק מהחברה ויחד עם כולם, אך בד בבד יגלו גם כל אחד את שיטתו המיוחדת, את דרכו האישית בלימוד ובחיים, בה יאירו מאורם המיוחד על העולם. ושאתם - תרוו מהם נחת אמתית !