יום ראשון, 14 ביולי 2013

אהבה במבחן האיזון

שיתוף
בקרוב יחול ט"ו באב, "חג האהבה". במשך מספר שנים אני עוסק בנושא הרחב הזה, שנקרא "אהבה", ויחד עמו בנושאים מעולם הנפש – קבלה, חסידות, תורת הנפש, ולהבדיל גם פילוסופיה ופסיכולוגיה העוסקים בה. שואלים המשוררים: מה זאת אהבה? מה היא

מבקשת? האם יש בכלל אהבה בעולם ומה טיבה? עשרות אם לא מאות שיעורים, הרצאות סדנאות ומאמרים העברתי, הגיתי וכתבתי בנושא הזה. האהבה היא אחד הכוחות החזקים ביותר, המניעים את העולם. יש בה כוח ופוטנציאל להרס עצום, ומאידך כוח מרפא, בונה ומעניק משמעות. חיים ללא אהבה, אינם חיים.

על מנת להיות מאושרים בחיים, להצליח ולהגשים את עצמנו, אין ברירה אלא לעשות את מה שאנו אוהבים לעשות. הדברים שאנו אוהבים לעשות נובעים מתוכנו וכמעט שאין צורך ללמד אותנו. נעשה אותם בביטחון, באנרגיות גבוהות (או כדברי רבי נחמן: "במוחין דגדלות"), ונעניק השראה לסובבים אותנו. זה גם סוד ההצלחה, ואין צורך בקורסים יקרים על מנת ללמוד סוד זה.
אלא שמהרעיון הכללי, של -מה אני אוהב לעשות- עד לביצועו היומיומי, יקומו לנו "שועלים שועלים קטנים מחבלים כרמים וכרמינו סמדר" - בעוד הרעיון קטן כבר יצוצו עלינו מניעות -
* השכל המפחיד והאוסר, המאיים עלינו שניכשל ומרתיע אותנו מלנקוט פעולה.
* אנשים בעלי אנרגיות שליליות, ריאליים ורואי שחורות, המפחידים אותנו ומורידים לנו את הכוחות.
* טעויות של העבר או דברים שמושכים אותנו אחורה, ומונעים מאיתנו להתקדם הלאה בחיים.
* חוסר במימון, משאבים, זמן, גיל ועוד.....
האהבה נותנת הרבה כוחות, אולם היא תצטרך להתמודד גם עם מניעות אלה. ולעתים יצאנו לדרך ולבסוף אנו מוכנים לוותר כי אין כוח להמשיך והחושך מנצח את האור. אבל לנסות - חייבים. כי הכאב של ההחמצה, של משהו שרצינו או לא היה לנו האומץ לנסות, הוא גדול לאין ערוך על הצער של ניסיון שכשל. כי אנחנו בני אנוש. ולטעות זה אנושי. הכישלונות מלמדים אותנו. הם הם אבני הדרך להצלחה.
הסוד באהבה, כמו כל דבר אחר בחיים, הוא איזון. מסר זה ניסיתי להעביר באמצעות ספרי החדש – "אהבה במבחן". האיזון צריך להיעשות בין שלוש דרכים מרכזיות המפעילות שלושה כוחות מרכזיים הפועלים עלינו ללא הרף, עליהם מרחיב שלמה המלך בספר קהלת.
הדרך הראשונה היא דרך החכמה, המחייבת אותנו לחשוב על כל דבר מראש, לתכנן, לבדוק מה יעיל, מה יניב את התפוקה המירבית, ורק אז לפעול, ולעתים – ובעיקר – להתאפק ואולי אף לוותר.
הדרך השניה היא דרך הרגש (המכונה בקוהלת – דרך ההוללות), המחייבת אותנו ללכת עם הלב - לעשות מה שאנו מרגישים באותו הרגע כנכון וטוב.
הדרך השלישית היא דרך האמונה (המכונה בקוהלת – דרך הסכלות, ואין לנו מקום להרחיב על כך), המחייבת אותנו להתמלא באמונה, לזרום עם החיים הבלתי צפויים, ולאפשר לסיעתא דשמיא לעשות את שלה.
כאשר בחור או בחורה צעירים מחפשים זוגיות בימינו, עליהם לשלב את שלושת הוקטורים האלה – מחד, עליהם ללכת אחרי הלב; אולם מאידך, עליהם לבחון כל מערכת יחסים וההתאמה האפשרית, בתבונה ובהיגיון; ובתווך, עליהם להתמלא באמונה בעצמם ובריבון עולם, כי הם מסוגלים להרים על כתפיהם את המשימה הגדולה הזו – להקים בית נאמן בישראל.
זהו המבחן הראשון – מבחן הקמת הבית, ראשון למבחנים רבים שיגיעו לאחר מכן לאהבתם של בני הזוג ויכולתם לעמוד באתגרי החיים.

* ד"ר שי שגב הינו עורך דין, מאמן אישי, מנחה סדנאות מודעות עצמית והעצמה אישית. להארות והערות: dr.shay.segev@gmail.com