יום ראשון, 4 ביולי 2010

לראות טוב

שיתוף
מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב?
נצור לשונך מרע,
ושפתיך מדבר מרמה,
סור מרע ועשה טוב
בקש שלום - ורדפהו
(תהלים לד יג-טו)

פסוקים אלה הינם בין הפסוקים הידועים ביותר בספר התהלים, ואף חובר להם לחן ידוע ואהוב בקרב כל עמך ישראל מבוגרים כצעירים. מבין הביצועים השונים שיש ביוטיוב, בחרתי ביצוע חביב זה של ילדים.

מבין האופציות השונות של פירוש פסוקים אלה, אני מבקש להתמקד במלים "לראות טוב" ובמשמעות העמוקה שלהם לחיים שלנו. ולכן, על פי גישה זו, המלים "לראות טוב" אינן חלק מהשאלה, קרי השאלה אינה "מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב?" אלא השאלה היא "מי האיש החפץ חיים?" וכל היתר הוא בגדר התשובה.

מי שרוצה לחיות, לחיות באמת, צריך לראות את הטוב שבחיים. נכון, לעתים זה קל לראות את הטוב, כשהשמש זורחת, והציפורים מצייצות, ואנחנו בריאים, ואוהבים אותנו, ויש לנו אהבה, וכסף, ממש קל לאהוב את החיים (תתפלאו, יש הרבה כאלה שגם אז אינם מרוצים...), אבל לא תמיד השמש זורחת לנו, ולא תמיד בן הזוג כל כך מאיר, ולא תמיד קל בעבודה. השאלה היא האם גם אז אנחנו מסוגלים לראות את הטוב.

ואתן לכם מספר דוגמאות:

1. באחד הסטטוסים שראיתי בפייסבוק, נכתב "מחר יש לי יום שחור, פגישות מתישות..." והשבתי לכותבת: "היום ה"שחור" שלך (מקווה שתעברי אותו בקלות...) הוא ברכה עבור הרבה אחרים...." ואכן, יש אנשים רבים שמתים למצוא עבודה. אז גם אם קצת קשה בעבודה, מה אנו מעדיפים, לעבוד, להרוויח ולהצליח, או....?
2. חבר מתלונן על כך שהוא משלם המון מס הכנסה. ובכן, כפי שכולנו יודעים, מי שמשלם הרבה, כנראה שמרוויח הרבה... אז מה אתה מעדיף, לחשוב כמו עני (קרי לעבוד מעט וגם לשלם מעט) או לחשוב כמו עשיר (להרוויח הרבה, וליהנות ממה שנשאר גם אם משלמים יותר מס)?
3. אישה אחת אמרה לי שהיא לא יודעת מה היא עוד עושה עם בעלה והיא נשארת איתו רק בשביל הילדים. והשבתי לה: הרי בטוח יש סיבות טובות למה התחתנת איתו, לא? אם החלטת להישאר איתו, נסי להתחבר לסיבות האלה, נסי לראות את הטוב שבו....
ואפשר לתת עוד המון דוגמאות...

ועתה לדוגמה יותר קשה: יש כאלה שבאמצע החיים נקלעים למחלה שמוציאה אותם מהמסלול. ידועים התקפי הלב בגילאים כאלה. והינה לפתע, דווקא אנשים אלה שעברו מחלה, בעיה, אשפוז, פתאום מתחילים להעריך את החיים וליהנות מהם. אם עד לאותו שלב הם היו עסוקים בעבודה, לא הכירו את הילדים, לא היה להם זמן לנשום; פתאום הם צריכים יותר לנוח, מגלים שיש אנשים שאוהבים אותם, ומתחילים להבין כי אנחנו זמניים כאן ויש עוד דברים חשובים בחיים.


תשמח, אל תראה רק את הרע
תשמח, תראה את הטוב
גם ברע יש דבר נסתר,
חפש ומצא את הטוב...
(מלים - יוסף קרדונר. ביצוע מקסים של בין השמשות)

כמעט בכל דבר בחיים יש צד טוב ויש צד רע. אנחנו צריכים להשתדל להתחבר לחלק הטוב שבכל בעיה. זה לא קל, זה לא פשוט, זה דורש תרגול, אולם לאט לאט, זה אפשרי! זה נקרא "עין טובה" ומי שיש לו עין טובה, כתוב במקורות, הוא מתלמידיו של אברהם אבינו, שלמרות כל הנסיונות שעבר, תמיד התחבר לצד הטוב שבכל דבר.


ונחזור לשיר בו פתחנו - מי האיש שרוצה לחיות? יש כמה כללים:

כלל ראשון: לראות טוב (כפי שראינו).

כלל שני: "נצור לשונך מרע". אל תגידו "לא ילך לי" אל תגידו "זה לא יצליח", אל תוותר עוד לפני שהתחלת. האמינו בעצמכםֱ!

כלל שלישי: "ושפתיך מדבר מרמה": איננו עוסקים באופטימיות טפשית. אנחנו לא מרמים את עצמנו. לעתים מבט על הטוב עלול להוביל אותנו לראות טוב שאינו נמצא. לא זו הכוונה - איננו משקרים, לא אחרים ולא את עצמנו (אלא אם כן יש סיבה טובה לכך ואין טעם לגלות, אולם זה רק במצבים של ייאוש, ח"ו). אנו מתחברים לטוב האמיתי שבכל דבר.

כלל רביעי: "סור מרע ועשה טוב": בהתאם לחיבור שלכם לצד החיובי של הדברים, פעלו בהתאם. ממשו את הטוב. לא רק להתחבר לטוב במחשבה שלנו, אלא גם לפעול בכיוון על מנת שנוכל לראות ולממש את הטוב הזה, שנמצא באותה בעיה.

כלל חמישי: "בקש שלום, ורדפהו".

אני מאחל לכולנו שנזכה לראות רק את הטוב והחיובי שבכל דבר ובכל אחד, ותמיד נתחבר רק אליהם! שבוע מלא שמחה לכולם!