יום שני, 21 ביוני 2010

טעויות בחוזים ארוכי טווח - המקרה של IBM

שיתוף
עוד בתקופה הראשונה, בצעדיו הראשונים של המחשב האישי (יתכן וחלק לא זוכרים...) מי ידע ומי שמע על תוכנת "חלונות", היתה חברה אחת שפיתחה וייצרה את המחשב האישי - ה-PC, אחת ההמצאות הגדולות של המאה, והיא חברת IBM.
IBM פיתחה את ה-BIOS כמערכת הפעלה של המחשב (basic input/output system). לאחר שלא הצליחה לפתח את כל מערכות המחשב בעצמה, היא שכרה שירותים של חברות שונות לצורך סיוע בפיתוח. בין היתר היא שכרה חברה צעירה לימים, בשם MICROSOFT על מנת לפתח מערכת הפעלה המבוססת על דיסק - DOS ועוד תוכנות עזר שונות.
מספרים כי מיודענו, ביל גייטס, היה נער צעיר לימים, שחבריו שלחו אותו לרכוש עניבה לפני אותה פגישה עם נציגי IBM. חבריו אמרו לו: "שמע ביל, יש לך משהו טוב ביד, אתה יכול למכור אותו ביוקר. מה אכפת לך? תדרוש מיליון דולר!". לגייטס היו תוכניות אחרות. הוא נכנס ל-IBM, לא דרש תשלום גבוה, אולם בתמורה עמד על כך שהבלעדיות בתוכנה תיוותר בידיו. התוכנה פותחה אפוא על ידי מייקרוסופט, באותה עת עבור IBM אשר למעשה רכשה רישיון להטמעת התוכנה במחשבים שלה. בחוזה שבין הצדדים IBM לא דרשה בלעדיות/בעלות על התוכנה, בין היתר מכיוון שבאותה עת רק היא פתחה את המחשב האישי וככל הנראה לא צפתה ולא ציפתה שעוד חברות יפתחו מחשב כזה.
אך תוך שנים ספורות חברות נוספות החלו לפתח מחשבים "תואמי IBM" וחברות כמו Compaq ואחרות פנו למייקרוסופט, אשר מכרה להם את אותה התוכנה (אותו הקוד) בשם אחר - במקום DOS היא קראה לה - MS-DOS. עד מהרה כל יצרני המחשבים התואמים קנו את הקוד ממייקרוסופט, ומכרו מחשבים זולים בהרבה.
תוך שנים ספורות IBM איבדה את ההגמוניה שלה על מכרה הזהב שהיה בידיה - מחשב ה-PC עד כדי כך שהפסיקה לייצר אותו!! ומי שזכתה בכך (כמעט מן ההפקר...) היתה מייקרוסופט.
ואם רוצים אתם עוד צימוק קטן, כפי שהבנתי, ביל גייטס אפילו לא פיתח את התוכנה.... הוא רכש אותה ב-50,000 דולר ממתכנת אחר....
מעבר לנושא של דיני חוזים, בפן של העצמה אישית, אני חושב שזה שיעור מעניין מאוד מאוד, פעמים רבות אנחנו מבקשים רווח מהיר, מכיוון שאנו חוששים שמה שיש לנו ביד לא מספיק טוב. רווח של מיליון דולר היה נראה עצום באותה עת. אולם גייטס לא רק שלא מימש את הרווח, אלא הלך והשקיע מכספו, מתוך אמונה במוצר שלו. תארו לכם איזה כאב לב לאותו מתכנת שפיתח את ה-DOS...
ואם נצרף לכך קורטוב יהדות: בברכת הכהנים הפסוק הראשון הוא "יברכך ה' וישמרך" - ופירושו הפשוט הוא, שהקב"ה יברך אותך בעושר רב, אולם גם ישמור לך את העושר... תארו לכם חברה כמו IBM שייצרה המצאה מדהימה כמו ה-PC, המצאה שעשויה היתה להביא לה עושר בלתי נתפס, הפסידה את ההמצאה הזאת, רק מכיוון שלא הגנה על הזכויות במערכת ההפעלה שרכשה. העושר של חברות כמו גוגל ואפילו מייקרוסופט הינו כאין וכאפס לעושרה הפוטנציאלי של IBM אילו היתה מרכזת את כל הכוח הזה בידיה - כיום אלפי חברות מייצרות מחשבים אישיים וכולן מתפרנסות ומרוויחות...
תודה לידידי צבי וייס שהפנה אותי לסיפור; ולעדי פנחס שהוסיף עוד פרטים משלימים