יום ראשון, 9 באוגוסט 2009

העולם מתמוטט?

שיתוף
שלמה ארצי שר: "עולם מתמוטט, מרוב אמביציות..."
ואני שואל: האם אמביציות הן דבר רע? גורם להתמוטטות העולם?
וכי בלי אמביציה האם תומס אלוה אדיסון היה ממציא את נורת החשמל? ובלי אמביציה אלכסנדר גרהם בל היה משקיע שנים על מנת להמציא את הטלפון? והאחים רייט היו מסכנים את עצמם בטיסות? מחשבים? רפואה? המצאת הגלגל? הרי דווקא אלמלא האמביציות העולם היה מתמוטט?
אלא שיש אמביציות חיוביות ויש אמביציות שליליות.
בואו נשאל כך - נאמר שפלוני עבד במשך שנים על המצאה מסוימת, רק על מנת שיתנו לו כבוד. האם ראוי להעניק לו כבוד זה? כמובן שאילו חדוות היצירה היתה מפעמת בעורקיו, או להפוך את העולם לעולם טוב יותר, היינו שמחים להעניק לו כבוד. אולם אם מה שהניע אותו היה רק הרצון לקבל כבוד - האם יש מקום לכבדו? אני סבור שכן. הוא זכה בכבוד, בזכות ולא בחסד. זוהי אמביציה בריאה. הוא תורם לעולם ובתמורה מבקש כבוד. או כסף. מגיע לו. אם הוא נותן - מדוע שלא יקבל? אם לא ירוויח, כיצד יהיה לו תמריץ להשקיע זמן וממון בהמצאות נוספות שיקדמו את החברה?
אולם יש כאלה שיש להם אמביציה לכבוד, מבלי שהם תורמים מאומה. הם למשל רצים לתפקיד ציבורי המעניק את הכבוד, ומעוניינים בכבוד, מבלי שתרמו מאומה. הם אנשים מסוכנים. האמביציות שלהם והרצון לשלוט, מבלי לתת מאומה, מסוכן, ועלול להוביל להתמוטטות העולם.
סוג נוסף ובעייתי של אמביציה הוא זה שגורם לבעליה את דפוס הפעולה של "המטרה מקדשת את האמצעים" קרי על מנת להשיג את המטרה הוא מוכן לבצע פעולות שיפגעו בחברה, אפילו אם התוצאה הסופית תועיל לחברה. האמביציה שלו להגיע לקו הסיום עלולה להוביל אותו לעשות שימוש לא הוגן במשאבים, אנשים, וכו'.
כנראה לאמביציות מסוגים אלה התכוון המשורר.
****
על נקודה זו עמדו חז"ל עוד לפני אלפי שנים. הם פירשו את הפסוק המצוי בסוף בריאת העולם "וירא אלקים את כל אשר עשה והינה טוב מאוד" - אמרו - טוב - זהו היצר הטוב. וה"מאוד" זהו היצר הרע. ולמה כוונתם? הקב"ה ברא את העולם תוך שהטביע ביצורי האנוש את הרצון ליצור, להתקדם ולקבל - האגו. האגו הוא טוב מאוד - הוא מניע את העולם, הוא מקדם אותו, מעלה אותו מעלה מעלה, בהמצאות, יצירה (מכאן שמו - יצר) וכו'. אלמלא היצר הרע, והרצון להתקדם, להשיג כסף, שליטה, כבוד, לא היינו קמים מהמיטה בבוקר. אלמלא היצר, לא היינו מתקרבים לאישה, לא היינו מביאים ילדים לעולם, לא היינו הולכים לעבוד, ליצור, העולם היה נותר בתקופת האבן.
אם כך, למה הוא נקרא רע? מכיוון שאם אין עליו בקרה ופיקוח, הוא מושך את האדם לבצע פעולות שהן "אמביציה שלילית": למלא את התאווה מבלי לתרום לחברה. על שם הסכנות הטמונות בו - הוא נקרא רע. אולם בלעדיו, העולם לא היה מתקיים.