יום שישי, 30 במרץ 2018

הפלא הגדול והעצום - לחג הפסח

שיתוף
טבעו של עולם, שהחזק טורף את החלש. והרוב בולע את המיעוט. כך זה בין החיות, כך זה בין בני אדם, וכך בין האומות.
אם כך, איך יכול להיות שעם ישראל ממשיך להתקיים?
ומקל וחומר, ששוב ושוב המעצמות החזקות ביותר הכריזו עלינו מלחמה
מצרים, אשור, בבל, פרס, רומא, הנאצים, מדינות ערב....
ויותר מכולם - הנצרות ובראשה הוותיקן.
עד שלא מגיעים לפולין לא מבינים ולא תופסים מהי המשמעות של עם שלם, שמקבל החלטה לקחת משאבים אדירים, להקים מפעלי מוות ואופרציה שלמה, רק על מנת להשמיד אותנו. והוא לא עשה זאת לבדו, אלא קיבל עזרה מעמים אחרים, משלטונות אחרים, ומכאלה שהחליטו לעמוד בצד ולתת להם לעשות את העבודה.
יתרה מכך, עד שלא לומדים היסטוריה, לא מבינים איזו שנאה עמוקה ותהומית הכניסה הנצרות בלב מאמיניה, שאת היהודים צריך להשפיל עד עפר, ולעולם לא תהיה להם מדינה. 2000 שנה סבלנו מעלילות שונות ומשונות ומשנאה ממוקדת ופוגרומים נוראיים ואכזריים.
וגם ללא מלחמות כאלה, הרי בכל דור ודור סבלנו מגירושים ופוגרומים כמעט בכל מקום בו היינו.

איך הצלחנו לשרוד?
איך יכול להיות שיהודים עדיין קיימים?
איך הצלחנו לחזור לארץ הזאת? ולהקים מדינה?
[ושאלה לא פחות חשובה - איך יתכן שקיימים עוד יהודים מאמינים לאחר כל מה שעברנו במהלך הדורות?!?]
יהודים חזרו לבתים שלהם לאחר השואה והמקומיים קיבלו את פניהם בפליאה - "האם ייתכן שאתם עוד קיימים? האם ייתכן שעוד נותרו יהודים על פני האדמה? איך זה יתכן ?!?"
רק הפלא הזה (גם מבלי להתייחס לעוד נסים מדהימים אחרים) צריך להדהים אותנו ולמלא אותנו בתחושת גאווה אדירה.

לא רק אותנו הוא מדהים - הוא הדהים את כל הפילוסופים הגדולים במהלך השנים. לא בכדי היו אמונות שונות, שהעם היהודי הוא מכושף. ראו למשל בתמונה את דבריו של מארק טוויין. והוא לא היחיד.
מדי פעם בפעם במהלך כל הדורות אנחנו שומעים, לא רק מפי השונאים שלנו, אלא גם מפי האוהבים, מתוכנו, שהמצב חמור, ועומדת לקרות קטסטרופה, וזה חורבן הבית השלישי, ואנחנו עומדים להיחרב פעם נוספת וכו' וכו'. וחייבים לומר שבאופן סטטיסטי, טבעי, יתכן והצדק עימהם. הכיצד יתכן שאנחנו נשרוד כאשר מסביבנו עשרות מיליונים של שונאים?
נכון, יש לנו צבא נפלא ומשוכלל. והצבא הזה מגן עלינו יומם ולילה. אבל זה יכול להסביר אולי 70 שנה בתולדותינו. ומה עם 2000 שנה בגלות, שיהודים לא ידעו להחזיק נשק ביד ולא יכלו להשתמש בו?

ובכן, התשובה יכולה להיות אחת מן השתיים -
[1] או שהעם היהודי הוא החזק ביותר בעולם אי פעם. ויש לו חוזק לא טבעי, לא ברור, לא מובן. לא חוזק מספרי, ולא חוזק פיזי, ולא חוזק של נשקים.
[2] או שיש מישהו חזק מאוד ששומר עלינו. [וכמובן שאם כך הדבר, חשוב לעצור רגע ולשאול - למה דווקא אותנו? מה מיוחד בנו? ומה התפקיד שלנו, כנובע מכך?]

שווה לעצור על כך ולומר כמה מלים בליל הסדר, ליד "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו........"



חג שמח לכולנו!