יום חמישי, 9 ביוני 2011

"חייבים" לחשוב חיובי

שיתוף
עץ הדעת.. והנחש המסמל את המחשבות השליליות האופפות אותנו
צריך להיות בשמחה תמיד, ולחשוב חיובי. אולם רובנו חושבים רק "חצי חיובי" ולא ממש חושבים חיובי. לחשוב חיובי הכוונה - לא רק לחשוב על המצב הטוב, אלא גם לתאר אותו באופן חיובי, פעיל, להבדיל מתיאור שלילי או סביל. 

הרבה אנשים מתארים את המצב אליו הם רוצים להגיע, בצורה שלילית, כבריחה ממה שהם נמצאים בו היום. והדבר גורם להמשיך עליהם בדיוק את המצב שהם רוצים לברוח ממנו. מכיוון שהכלל הוא - שאתה נמצא, איפה שהמחשבות שלך נמצאות. 

את הדבר הזה למדנו כבר מסיפור אדם הראשון: בגן העדן היו המון המון עצים. הקב"ה בא לאדם ואומר לו - אתה יכול לאכול מכל העצים שבגן - אבל רק מהעץ הזה אתה לא יכול לאכול. וכך גם אמר לאישה. ואז מה קרה? במקום שהאישה תתמקד במה שהיא כן יכולה לאכול, היא התמקדה במה שאסור, או במה שהיא לא יכולה לאכול, ומה קרה בסוף? היא אכלה מהעץ היחיד שהיה אסור לה לאכול ממנו....

ונשאלת השאלה, מדוע הקב"ה בכלל אמר להם לא לאכול מהעץ הזה, אילו הוא רצה שהם לא יאכלו? הרי יכול היה כלל לא לברוא את העץ הזה. ויותר מזה, אילו לא אמר להם שאסור לאכול מהעץ, רוב הסיכויים שכלל לא היו חושבים עליו, מגיעים אליו ואוכלים ממנו? אלא שזה בדיוק העניין! ללמד אותנו כוחה של חשיבה חיובית. 

משום כך חשוב מאוד לדעת לנסח לעצמנו מה אנחנו רוצים, מהי התוצאה הטובה אליה אנו רוצים להגיע. 

למשל:

אדם הסובל מעודף משקל והגיע למסקנה שהוא ממש חייב לרזות. כיצד הוא מנסח את מחשבותיו? בדרך כלל, כעניין של בריחה: אני חייב להוריד במשקל; או אני חייב להפסיק לאכול; או אני חייב להפסיק להתפתות למתוקים; וכדומה. ומה קורה? כל היום הוא חושב על המקום ממנו הוא בורח, או על המתוקים וכדומה. והתוצאה - הוא גורם לעצמו להישאר באותו המקום, ולפעמים אף יותר מכך. הוא גורם לעצמו מוטיווציה לאכול יותר מתוקים. 

אז מה יעשה? יחשוב חיובי! יצייר בעיניו את התוצאה המקווה - למשל: אני רוצה להגיע למשקל של 80 ק"ג. אני רוצה להיראות כך וכך. ולמקד את עצמו בתוצאה החיובית בעיניו. אח"כ ישאל את עצמו "מהם האמצעים שיש בידי על מנת להגיע למקום הזה?" וכך הוא יוביל את עצמו למקום בו הוא רוצה להיות, ויצליח לברוח בקלות מהמקום בו הוא היה.

דוגמה שניה:

אדם מגיע לעבודה והוא חושש שהבוס שלו יצעק עליו. הוא ממש לא מעוניין בכך. כיצד ינסח את מחשבותיו, בקשותיו? שלא יקווה, כי "הלוואי והבוס לא יצעק עלי היום / או: הלוואי והוא יפסיק לצעוק עלי / או: הלוואי ובעלי לא ידבר אלי בביקורתיות היום - - - וכו', אלא החשיבה צריכה להיות אקטיבית, חיובית: אני מקווה שהבוס ידבר אלי יפה היום; אני מקווה שבעלי יגיע הביתה בשמחה וישתף אותי בדברים טובים, וכו'. 

ולמעוניינים להעמיק אני מביא בפניכם קטע שכתב רבי נחמן מברסלב, שמתאים גם לנו: 

דַּע כִּי צָרִיך לָדוּן אֶת כָּל אָדָם לְכַף זְכוּת, וַאֲפִילּוּ מִי שֶׁהוּא רָשָׁע גָּמוּר צָרִיך לְחַפֵּשׂ וְלִמְצא בּוֹ אֵיזֶה מְעַט טוֹב, שֶׁבְּאוֹתוֹ הַמְּעַט אֵינוֹ רָשָׁע, וְעַל יְדֵי זֶה שֶׁמּוֹצֵא בּוֹ מְעַט טוֹב, וְדָן אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת, עַל יְדֵי זֶה מַעֲלֶה אוֹתוֹ בֶּאֱמֶת לְכַף זְכוּת, .... וְזֶהוּ "וְעוֹד מְעַט וְאֵין רָשָׁע", ... עַל יְדֵי זֶה "וְהִתְבּוֹנַנְתָּ עַל מְקוֹמוֹ וְאֵינֶנּוּ". 

ולצורך העניין - אם אני נמצא במקום שאינו טוב עבורי, ואני מרגיש בו לא טוב, ואני רוצה לברוח ממנו, אני חייב לחפש את הטוב, לחשוב את החיובי, ועל ידי החשיבה החיובית, קרי לאן אני רוצה להגיע, ומהם האמצעים שיש בידי להגיע לשם [הטוב שיש בי, שבאמצעותו אני אוכל לצעוד למקום הזה], על ידי זה אני מצליח להתרומם מהמקום הלא טוב, ולזוז לכיוון הטוב, ופתאום אסתכל אחורה ואראה שאני מזמן עזבתי את המקום הלא טוב - והתקדמתי לכיוון הטוב. 

בהצלחה לכולנו!