יום רביעי, 10 בנובמבר 2010

אהבה וביטחון בזוגיות

שיתוף
לתגובות בפייסבוק לחצו כאן

כשאנו עוסקים בזוגיות, עלינו להבחין בין אהבה, לבין ביטחון. יש כאלה, שמאוהבים, אולם אין להם ביטחון. ויש כאלה הבוטחים בבן זוגם, אולם אינם אוהבים / או מאוהבים בו. גם אהבה וגם ביטחון הם צרכים חיוניים בזוגיות. זוגיות שבה אין אהבה בין בני הזוג, גם אם הם בוטחים אחד בשני, היא זוגיות אומללה. וזוגיות שבה יש אהבה, אולם אין ביטחון, לא תוכל להתקיים, מכיוון שהאהבה אף היא תתפוגג, מקום בו לא ניתן לבטוח בבן הזוג. 

על אהבה דיברנו רבות [אלמנט הנתינה, המשיכה, ההזדהות וכו'], וכאן אבקש לומר עוד כמה מלים על ביטחון. 

כאשר אישה או גבר אומרים שאינם בוטחים בבן זוגם יש להמשיך ולשאול אותם, או לבקש להבהיר. מכיוון שיש כמה סוגים של ביטחון. כמובן שהמשותף לכולם הוא נושא של יושר ונאמנות, התנהגות מוסרית, עם זאת, יש להבחין בין סוגים שונים:

ביטחון כלכלי: ביטחון כלכלי הוא הביטחון שהגבר יספק לבית את הפרנסה ללא מחסור. אישה שאין לה ביטחון כלכלי בבעלה, היא אישה שחוששת שהוא יפסיק את העבודה, יחליף מקומות, יהרוס את העסק שלו מחמת בעיות בניהול, עצלות, הימורים וכדומה. ביטחון כלכלי הינו ערך חשוב מאוד, ראשון במעלה עבור אישה, וגבר המעניק ביטחון כלכלי לאשתו עושה צעד גדול מאוד על מנת להבטיח את אושרה. 

ביטחון פיננסי: ביטחון בנושאים של כסף הינו ביטחון שבן הזוג או בת הזוג, אינם עושים שימוש לרעה בכספי הבית. למשל, אינם מחזיקים חשבון בנק נפרד וסודי, אינם מבזבזים את הכסף על הוצאות מיותרות ללא הסכמה, וכדומה.

ביטחון בנוגע לילדים: ילדים הינם הפרי המשמעותי ביותר של בני הזוג. במיוחד לאישה, אולם גם לגבר חשוב מאוד לדעת כי בן הזוג יהיה טוב לילדים, ידאג להם, יעניק להם ביטחון אהבה וקורת גג. כשהוא הולך לעבודה, למשל, או כשהאישה יוצאת לסידורים וכדומה, הם יודעים היטב שהילדים בידיים טובות. אם הילד יבכה, האבא ידאג לו, אם יש בעיה, יפתרו אותה בדרכי נועם ולא באלימות, וכדומה. הדבר נכון מאוד כאשר מדובר בזוג צעיר, ונכון אף יותר כאשר מדובר בפרק ב' בחיים. קרי לא מספיק לאישה שהגבר החדש יאהב אותה, אלא גם יהיה אבא טוב לילדים שלה, שאינם ילדים שלו. וכך גם גבר המכניס לא רק אישה, הביתה, אלא גם אימא חורגת לילדיו. 

ביטחון לשתף ולגלות מידע: בני זוג חייבים שיתוף ופתיחות ביניהם. על מנת שהדבר יקרה, בני הזוג חייבים להיות משוכנעים, שמה שהם אומרים זה לזה, לא יהפוך לנשק נגדם. למשל, אישה תשתף את בעלה בשיח נשים שלה, אם היא תדע שהוא לא יפלוט את זה מול החברות שלה. וגבר יוכל לשתף את אשתו בכל מיני עניינים אישיים, אם ידע שהיא לא תשתמש בזה נגדו, בויכוח הבא שלהם, וכדומה. ככל שהביטחון גדול יותר, כך יגדל גם השיתוף בין בני הזוג, ולהיפך.

ביטחון במערכות יחסים: ביטחון במערכות יחסים הוא כמובן, הביטחון המשמעותי ביותר, והוא שבן הזוג יישאר נאמן כלפי בת הזוג ולהיפך, ולא יבוצעו פעולות שהצדדים לא סכמו עליהן מראש. 

זוגיות טובה, מעניקה אהבה וביטחון בכל המסגרות האלה. לעתים קורה, שיש אהבה וביטחון, אולם בנושא אחד יש בעיה. ואז מתחילים להיווצר סדקים בזוגיות. במקרים כאלה חשוב להבהיר בדיוק מה מפריע, מה פוגע בביטחון ההדדי, וכיצד ניתן לפתור זאת. ויש עוד הרבה להרחיב בנושא זה ואני לא באתי אלא להאיר מקצת ממנו. 


בהמשך להערה שקיבלתי בפייס מאריאלה מלצר [מומחית בפסיכותרפיה, מטפלת זוגית] אני רוצה להוסיף את הנקודה החשובה הבאה: ביטחון בזוגיות הוא הכרחי, אולם הסכנה שלו הינה, שהוא עלול לגרור תחושה של "מובן מאליו". תחושה של מובן מאליו, היא שמה שאתה עושה ממילא, ואין לי ספק שתעשה, הוא מובן מאליו, ואין צורך להעריך אותך בגינו, ואין צורך להעריך את המאמצים. על נושא של מובן מאליו כתבתי בעבר. על כן יש מצבים שלעתים, דווקא שמתערער ביטחון מסוים, מסיבה או או אחרת, לומדים לאחר מכן להעריך אותו. לדוגמה: אישה בטוחה שהגבר שלה לעולם לא יבגוד בה. היא בוטחת בנאמנותו. עד כאן - מצויין. אולם אם היא תגיע למצב בו היא מקבלת את נאמנותו כמובנת מאליה, יתכן והיא תשתעמם מהקשר הזוגי, שאין בו ריגוש. דווקא אז, אם תקרה סיבה שבה הביטחון יתערער מעט, לא הרבה, מעט, היא תלמד שבעלה אינו על תקן של "מובן מאליו" ואף תימשך אליו מחדש. זהו למעשה אינו באמת ערעור של הביטחון, מכיוון שאם הביטחון באמת מתערער, זה הרס לזוגיות. והוא הדין בנוגע לדברים אחרים, כמו משימות רבות שהאישה ממלאת בבית, כמו ניקיון, כביסה, בישול, דאגה לילדים; הבעל בוטח באישה - זה נהדר. הוא מגיע הביתה ורואה הכל מתוקתק - הוא מקבל תחושה עם הזמן שככה זה גם צריך להיות, הוא שוכח להעריך. האישה מרגישה מנוצלת, שפחה של הבית. לעתים היא פשוט צריכה לקחת "כמה ימים של חופש" - כדי שהבעל יראה שאפשר גם אחרת... וכן הלאה.

הביטחון עלול ליצור מצבים של "מובן מאליו" - ואז אנו לא משקיעים במובן מאליו, אלא במה שלא מובן מאליו... במצב כזה כל החיזוק והעידוד והתועלת לבצע את אותם הדברים, שהפכו ל"מובן מאליו" - יורדים, ומי מבני הזוג עלול להפסיד, מה שהיה לו כבר ביד. בהשאלה - זה דומה למצב בו חברה מסויימת מקדישה את כל המשאבים שלה לגיוס לקוחות חדשים, ולא משקיעה את המינימום הנדרש, על מנת לשמר את הלקוחות הקיימים.... ותחשבו על זה...