אין [דין] חכם כ[דין] בעל הניסיון - ודאי שאין בפתגם זה לומר שבעל הניסיון הוא יותר חכם מהחכם. אלא להיפך, לומר שהם שונים:
"כל שחכמתו מרובה ממעשיו" - הוא בעל הניסיון, שחכמתו נרכשת כתוצאה מהסקת מסקנות מהמקרים שקרו לו בחיים - "חכמתו אינה מתקיימת", שכן המעשים משתנים, הזמנים משתנים והדעות משתנות, ולכן גם הוא משתנה וחכמתו משתנה.
מי שחכמתו נובעת מבסיס תיאורטי מוצק, מיסודות ולימוד, עם כלי למידה, זו חכמה המבוססת על נסיונם של אחרים, ולימוד מחכמים, שעברה את שלבי הניסוי והתעיה, וכמובן שחכמה זו יותר נעלה. אולם גם אדם כזה, אם רק ילמד, ולא יעשה, חכמתו אף היא לא תתקיים, שכן הוא ישכח את לימודו.
והשילוב המנצח כמובן הוא -
"כל שמעשיו מרובים מחכמתו" - הוא מי שלמד חכמה, ולאחר מכן מיישם את אשר למד; שמעשיו נובעים מהחכמה שלו, אזי חכמתו מתקיימת.
שבת שלום לכולנו.
[הרהורים של בוקר שישי :)]
"כל שחכמתו מרובה ממעשיו" - הוא בעל הניסיון, שחכמתו נרכשת כתוצאה מהסקת מסקנות מהמקרים שקרו לו בחיים - "חכמתו אינה מתקיימת", שכן המעשים משתנים, הזמנים משתנים והדעות משתנות, ולכן גם הוא משתנה וחכמתו משתנה.
מי שחכמתו נובעת מבסיס תיאורטי מוצק, מיסודות ולימוד, עם כלי למידה, זו חכמה המבוססת על נסיונם של אחרים, ולימוד מחכמים, שעברה את שלבי הניסוי והתעיה, וכמובן שחכמה זו יותר נעלה. אולם גם אדם כזה, אם רק ילמד, ולא יעשה, חכמתו אף היא לא תתקיים, שכן הוא ישכח את לימודו.
והשילוב המנצח כמובן הוא -
"כל שמעשיו מרובים מחכמתו" - הוא מי שלמד חכמה, ולאחר מכן מיישם את אשר למד; שמעשיו נובעים מהחכמה שלו, אזי חכמתו מתקיימת.
שבת שלום לכולנו.
[הרהורים של בוקר שישי :)]