המנטור מול הקואצ'ר
ישנם שני סוגים מנוגדים של מדריכים. הסוג הראשון הוא הקואצ'ר, המאמן. תפיסת המאמן הינה כי המתאמן יודע מה טוב עבורו, ועל כן תפקידו של המאמן הוא רק לשקף למתאמן את מצבו, להאיר לו את נבכי ליבו באמצעות שאלות מדריכות, שתפקידן לסייע למתאמן למצוא את התשובות הנכונות. על פי גישה זו, התשובות שימצא המתאמן הן הטובות ביותר, מכיוון שהוא הגיע אליהן בעצמו, ועל כן יהיה מחובר אליהן טוב יותר. האימון לא נועד לשפר את המתאמן, את יכולותיו או תכונותיו, אלא לעשות שימוש בנתוניו העכשוויים של המתאמן כדי לשפר את התוצאות האפשריות ממכלול כישוריו העכשוויים. המאמן לא יאמר למתאמן מהי דעתו האישית ואף אינו אמור לנסות ולהשפיע עליו, וככל שיעשה כן, הדבר אמור להיעשות בצורה עדינה ועקיפה, באמצעות השאלות המנחות ורק במקרים המיוחדים, שהמאמן מוצא לנכון לעשות כן.
מהעבר השני של המתרס נמצא המנטור – החונך. המנטור הוא בעל הידע ובעל הניסיון. החניך אינו מגיע לתהליך ממקום של שוויון לחונך שלו. החניך כפוף לחונך ואמור להישמע לחכמתו ולניסיונו של המנטור, מתוך הנחה שהמנטור יודע עבור החניך שלו, מה הכי טוב עבורו. החונך כופה למעשה את דעתו על החניך, לטובתו של האחרון. לעתים התהליך כולל הפניה של החניך לתהליך של שיפור יכולותיו, לימוד ורכישת מיומנויות, ועוד. להבדיל ממאמן, שעשוי לעסוק בדיסציפלינות ותחומים שונים, הרי שהמנטור חייב להיות מומחה בתחום אליו מגיעים לייעוץ והכוונה.
איזו דרך טובה יותר? לכל דרך יתרונות וחסרונות משלה. ישנם מצבים בהם החניך באמת זקוק ליד מכוונת, הן משום שאינו יודע מה טוב עבורו, והן משום שהוא חסר את הביטחון הנדרש לכך; לעומת זאת, ישנם מצבים בהם המתאמן זקוק למישהו שיסייע לו להוציא את המקסימום מעצמו, או שמדובר במתאמן עצמאי, המעדיף לעשות זאת בדרכו.
היהדות מכירה היטב בשני הסוגים – והביטוי המבטא זאת בצורה הטובה ביותר הוא "עשה לך רב" (המנטור), "וקנה לך חבר" (המאמן). ולדעתי שתי השיטות נכונות, השאלה היא בפשטות "חנוך לנער על פי דרכו", קרי להכיר את צרכיו של המתאמן/החניך ולהתאים לו את השיטה לה הוא זקוק. ופעמים רבות יהא זה שילוב במידה זו או אחרת של שתי השיטות גם יחד. לשם כך, מאמן טוב צריך להכיר את שתי השיטות, ולפתח רגישות מתאימה מתי להשתמש בכל אחת מהן. ובמקרה שהוא עושה שימוש רק באחת מהן, הוא צריך להיות ישר דיו, בכדי לדעת מתי להפנות את המתאמן לסוג האימון המתאים לו.