יום שני, 26 ביוני 2017

עוד סיפור גבורה על בריחה מבירקנאו

שיתוף
ב - 24/6/1944 ברחו שני אסירים ממחנה אושוויץ, גבר ואישה. הראשונה היא (Mala Zimetbaum), נולדה ב - 26 בינואר 1918 בברז'קו (Brzesko), יהודייה פולנייה שגורשה למחנה בירנקאו ממחנה מאלין (Malines) בבלגיה. ובנוסף אסיר פוליטי פולני בשם אדוארד גלינסקי, שנולד ב - 15 באוקטובר 1923, שהובא למחנה בהובלה הראשונה של פולנים לאושוויץ ב - 14/6/1940.

גלינסקי חיכה למלה במקום שסוכם מראש, לבוש במדי האס-אס. היא באה לבושה בסרבל עבודה, נושאת כיור על ראשה. בדרך זו התכוונו לדמות שהוא מלווה אותה כאסירה מהמגורים למקום העבודה מחוץ למחנה. באמצעות אישור מעבר מזויף של ה- SS שנגנב על ידי מלה, הם הצליחו לעבור מעבר לרשת השומרים הגדולה. הם נסעו לכיוון סלובקיה, שם התגוררו אצל קרובי משפחתה. ב -7 ביולי נעצרו על-ידי סיור של משמר הגבול והועברו חזרה לאושוויץ ונכלאו בתאי בלוק 11. שניהם, חרף חקירה ממושכת ועינויים, לא גילו את שמות האנשים שעזרו להם בהכנת הבריחה.
אדוארד גלינסקי נתלה במחנה הגברים בבירקנאו ב - 15 בספטמבר 1944, ואילו מלה צימטבאום חתכה את פרקי ידיה לפני הוצאתם להורג. היא נלקחה אז לאחד המשרפות וכנראה נורתה שם. (מקור: דף אינסטגרם של AUSCHWITZMEMORIALׂ)