יום שלישי, 11 בינואר 2011

הקוד האתי של הפייסבוק

שיתוף
בואו נירתם לעצב פייסבוק יפה יותר - בואו ניצור הסכמה על הקוד האתי של הפייסבוק. מהם לדעתכם כללי התנהגות מינימליים ראויים בפייסבוק? למשל בנושאי גיל, תיוג, שיתוף, תגובות, כיצד ולמי להגיב וכדומה? אני תורם את הידע והניסיון שלי בפילוסופיה ואתיקה. אם אתם רוצים להשפיע, ולא רק להתלונן - בבקשה.
את הקוד אני אבנה על הפוסט הזה, אתם מוזמנים לקיים דיון, להעיר, להאיר, לשלול, להציע.

כיצד היגעתי לרעיון?
לאחר מספר חודשים בפייסבוק שמתי לב לכך שכולנו, במידה זו או אחרת, תועים באפילה בכל מה שנוגע לפייסבוק. הדבר גורם לעתים לטעויות בסיסיות - לחלק מאיתנו הן ברורות ולחלק אחר - לא. טעויות כאלה גוררות - לחינם - אי נעימות. לעתים אי הנעימות היא של מי שנחשף להתנהגות, ולעתים אי הנעימות היא של מי שהתנהג - לנוכח תגובה חריפה שהוא מקבל. בד"כ מרבית הדברים נובעים מאי הבנה. אי הבנה - שניתן למנוע.
כמו בכל קהילה אחרת, כל אדם מביא את עולמו הפרטי, המקצועי וכדומה. אני מביא איתי ניסיון של שנים במשפטים לרבות עיצוב וניסוח כללים; ידע רב בפילוסופיה ואתיקה במקצועות שונים, תחום שאני גם מרצה בו.

יש מאמרים רבים שקראתי כיצד "להצליח" בפייסבוק - אולם לא מצאתי עדיין התייחסות לכללי התנהגות ראויים. מטרת הקוד האתי אינה כיצד להתפרסם, או להשיג לייקים או אוהדים רבים ככל האפשר. לזה יש מומחים רבים. מטרת הקוד האתי היא לדעת כללים מינימליים שעליהם אין לעבור, על מנת שהסביבה הוירטואלית של הפייס תהיה נקיה ונעימה יותר.

הנושאים שאבקש לדון בהם [ואתם מוזמנים להציע נושאים נוספים], הם :

1. תיוג: מתי, למי, כיצד
2. גיל מינימלי בפייס.
3. תגובות: ניסוח תגובה, כללי נימוס, וכדומה. האם יש להבדיל בין תגובה לחבר לבין תגובה למי שאינו חבר [למשל - חברים של חברים]. כיצד להגיב לסטטוס שאיני מסכים איתו [אם בכלל].
4. שיתוף - האם צריך לתת קרדיט ממי שיתפנו, או לא.
5. כתיבה על קיר של אחרים
6. הודעות קבוצתיות.
7. מהן הציפיות הסבירות ממי שעשית לו לייק או נתת תגובה - האם לא צריכות להיות שום ציפיות / או שראוי לקבל התייחסות נגדית וכדומה.
8. ניסוח סטטוס - חופש ביטוי מוחלט או כללי נימוס, אם כן, מהם.

אשמח לשיתוף פעולה, הקוד יעוצב - כאן, בסטטוס הזה, בהתאם לתגובות.