יום חמישי, 11 בנובמבר 2010

זוגיות: שאלה של קצב ושל מרחב

שיתוף
[אם אתם קוראים את זה בפייס - זוהי הפניה אוטומטית מהבלוג שלי. לקריאת המאמר המלא לחצו על "הצג פרסום מקורי"].
בפוסט זה אני מבקש לגלות לכם סוד. לצורך יצירת קשר טוב בין שני אנשים, בין אם מדובר באהבה, ידידות, שותפות וכדומה, קשר שיש בו אמון ופתיחות, וזרימה טובה, יש צורך בארבעה אלמנטים.

תארו לכם תהליך של תדלוק אווירי בין שני מטוסים. [סרטונים: דוגמה אחת, דוגמה שניה]. שני המטוסים יכולים להיות שונים לחלוטין אחד מהשני [אחד גדול ואחד קטן, אחד מהיר ואחד איטי] ולמרות זאת יכולים להתחבר; אך יחד עם זאת  צריכים להתקיים מספר תנאים, על מנת שיבוצע התהליך.

התנאי הראשון: קיים חיבור מתאים בין שני המטוסים. ישנם מטוסים שיש להם חיבור מסוג אחד, ויכולים להתחבר רק עם מטוסים מסוימים. ויש מטוסים משוכללים יותר, שיש להם כל מיני סוגים של מתאמים והם מסוגלים להתאים את עצמם למגוון רחב יותר של מטוסים. כך גם בני אדם. יש כאלה שהם יצורים יותר חברתיים, מהירי שיחה, יש להם נושאים שונים, מעניינים מרתקים, והם יכולים ליצור קשר עם מגוון רחב של אנשים אחרים. ויש אחרים, שהם קצת יותר סגורים, אולי קצת יותר "מרובעים" ונושאי השיחה שלהם מועטים יותר - בין אם מכיוון שהם "יותר מדי" חכמים [סנובים, סגורים בעולמם, גאונים וכדומה], או "פחות מדי" חכמים [נושאי השיחה שלהם מצומצמים יותר]. גם לאלה יש "מכסה" מתאים, אך עם זאת צריך למצוא אותו. מה שאני רוצה לומר הוא, שזה לא למצוא מחט בערימת שחת, כמו שחושבים רווקים רבים, שיש צורך לחצות נהרות, ולטפס על הרים, ולעבור אלפי דייטים, וכדומה, עד שמוצאים את "האחת והיחידה". נתוני חיבור בסיסיים קיימים באופן נרחב אצל אנשים רבים, והיתר תלוי בעבודה עצמית.

פעמים רבות פוטנציאל ההתחברות אינו מופיע ישירות על פני השטח. ממבט ראשון שני הצדדים נראים כל כך שונים. מכירים את זה? ששואלים - מה היא מצאה בו; מה הוא מצא בה? וכדומה. שהיא אומרת - "איתו? בחיים לא יצא לי כלום!" וכדומה. האמינו לי - הכל שטויות. לעתים מה שאנו רואים במבט ראשון, כדייט של החיים שלנו, מתברר כאכזבה גדולה. ומאידך לעתים מה שנראה כבלתי חדיר, מתברר כזיווג אמיתי, מכיוון שפוטנציאל החיבור קיים, והצדדים פשוט לא ראו אותו בראיה ראשונה. 

אם קיים פוטנציאל התחברות, עדיין צריכים להתקיים שלושה תנאים נוספים: המטוס המתודלק צריך להגיע למטוס המתדלק, בזווית הנכונה, במהירות הנכונה, וכמובן ליצור קשר פיזי. שני המטוסים צריכים להתאים ביניהם את הזווית, המהירות והמרחק, אם כי כמובן מי שזקוק למי הוא המתודלק למתדלק, ועל כן מן הסתם הוא ייזום את ההתחברות ואף צריך להתאים את עצמו.

זה בדיוק המצב כאשר רוצים ליצור קשר בין שני אנשים:

צריך להבין שככלל, בן האדם הוא יצור חברתי. הוא נולד ונוצר בדרך כלל עם כישורים חברתיים, והוא יכול ליצור קשר עם אנשים, הרבה יותר מאשר הוא יוצר באמת. גם לגבי רווקים למשל, יש להם יכולת ליצור קשר עם רווקות רבות, ואין צורך לעבור 500 דייטים למצוא את האחת והיחידה. בדרך למציאת אותה אחת, עברו בדרכו המון בחורות שיכול היה ליצור איתן קשר טוב, ברמה זו או אחרת. הפוטנציאל קיים. מן הסתם בכל המטוסים יש מתאמים למרבית המטוסים האחרים. הבעיה היא, שהאנשים לא מודעים לצורך להתאים את הקצב, המרחק והזווית, ונבהיר.

קצב: נושא הקצב טעון מאמר בפני עצמו. לצורך העניין כאן נאמר, כי לכל אדם יש קצב חיים משלו. לעתים מדובר בקצב אחיד לכל הפעילויות שלו, למשל - מדובר באדם "כבד", לוקח לו זמן לכל דבר, או שהוא "אש" - מתלהב מהר, פעיל וכדומה. לעתים הקצב של האדם הוא משתנה מעניין לעניין, למשל בנושאי עבודה הוא זריז, מהיר תפיסה וכדומה, ובנושאי רומנטיקה הוא הססן ואיטי. בדרך כלל, קצב הפתיחה של שני אנשים אינו דומה. חיוני שהצדדים יתאימו ביניהם את הקצב לפני שיוכלו להתחבר.
ישנם גורמים שונים למהירות ולקצב של התנועה לכיוון בן הזוג, מעבר לקצב הרגיל שלהם. לעתים הוא משתנה מחמת נסיבות מיוחדות - לעתים מדובר באדם שעבר אכזבה במערכת היחסים הקודמת, ולכן עתה הוא מהסס, והקצב שלו יהיה יותר איטי, הוא יבקש ביטחון שהפעם הוא לא יתאכזב. לעתים המצב הפוך, מדובר באדם שנמצא כבר כמה שנים ללא זוגיות וכל כולו כמה לזוגיות, והקצב שלו יהיה מהיר מאוד. אם המטוס המתודלק יטוס בקצב מהיר מדי, הוא יתרסק על המטוס המתדלק. ומאידך, אם הוא יטוס לאט מדי, המתדלק יברח לו.... דוגמאות נוספות לענייני קצב, לא חסרות.
הטיפוס הטיפש, ינסה לכפות את הקצב שלו על הצד השני, וזו ערובה כמעט בטוחה להפסיד את הקשר; אלא אם כן הצד השני הוא טיפוס כנוע. וגם אז, לאחר שהצד הראשון השיג את מבוקשו, לא בטוח שהקשר הזה יחזיק מעמד.

מקום: כל אחד מהצדדים זקוק למרחב מחיה פרטי. יש אחד שמבחינה רומנטית, מלכתחילה אין לו מרחב מחיה, הוא מוכן להגיע הכי קרוב, הכי מהר. לעומתו יש כאלה שהם זקוקים לטווחי ביטחון, ושמים חומות. הדבר אומר שצריך סבלנות, והתקרבות איטית יותר. אם הצד השני יתקרב מהר מדי, הראשון יברח. אם הצד השני לא יתקרב, התהליך לא יתקדם. וגם כאן יש מה להרחיב, אולם דומה שהדברים ברורים. הדבר קשור כמובן עם המקצב, אולם צריך להתייחס באופן נפרד גם לשאלת המקום. 

זווית: על מנת שיהיה חיבור בין המטוסים, יש צורך שהם יטוסו, כמובן, לאותו מקום. גם אם יש קרבה פיזית, ויש מהירות תואמת, בנקודת זמן מסוימת, אולם פניו של מטוס אחד למזרח והשני למערב - לא יהיה תדלוק. לפני שיהיה חיבור בין אנשים, צריך שהם יוודאו לאן כל אחד מהם מעוניין להגיע [תיאום ציפיות]. לשם כך יש צורך בתחילה להיזהר בקצב, לגשש ולוודא את הכיוון, על מנת שלא יהיה מפח נפש. יש מצבים שהקצב המהיר של מי מהצדדים גורם לו לפספס איתותים או מלים מפורשות של הצד השני, בנוגע לכיוון שלו, והדבר גורר אי נעימות, וחבל.
לעתים, אם הקצב מתאים והמקום מתאים, אחד המטוסים יהיה מוכן לשנות את המסלול שלו, או ששניהם ישנו את המסלול שלהם למסלול חדש, שיהיה מתאים לשניהם.

נסיים בשיר...

לסיום, אני רוצה להתייחס לשני שירים של פיל קולינס / ג'נסיס, שבהקשר האמור לעיל אפשר להסביר אותם בקלות... 
השיר הראשון הוא, כמובן - אינך יכול להחיש את האהבה [ביצוע של הסופרימס... לא מצאתי ביצוע של קולינס], שיר עם מלים מקסימות, והינה הבית הראשון, תראו כמה הוא מתחבר לדברים שכתבנו:

My mama said
You can't hurry love
No, you'll just have to wait
She said love don't come easy
But it's a game of give and take
You can't hurry love
No, you'll just have to wait
Just trust in a good time
No matter how long it takes


השיר השני, שיר לא פחות ידוע, עם מלים קשות שנקרא THAT'S ALL [ביצוע חזק בהופעה חיה]. בשיר הזה מתלונן קולינס על כך שאהובתו מהתלת בו והוא משתגע.

Turning me on, turning me off
making me feel like I want too much
living with you's
just putting me through it all of the time
running around, staying out all night
taking it all instead of taking one bite
living with you's
just putting me through it all of the time

אז למה הם נשארים? למה הוא לא בורח? האם מכיוון שהם סתם מזוכיסטים? בחלק מהמקרים, תחושת האשמה הקשה נובעת ממאבקי כוחות של מקצב, מקום וזווית [מטרה] של הקשר. ונראה לי שזה העניין גם בשיר הזה, הוא אומר מפורשות שהוא אוהב אותה, ולא יכול להעמיד פנים, מאידך הוא כועס שהיא לא משתפת פעולה...

But I love you
more than I wanted to
there's no point in trying to pretend
there's been no-one who
makes me feel like you do
say we'll be together til the end

אז אולי כדאי שגם הוא יבחן את ההתנהגות שלו, בסופו של דבר, חבל שהוא יפספס אותה. כדאי שהוא יוריד קצת קצב, יתן יותר מרחב.  אם הוא ילחץ, היא תברח. והוא צריך לתת לה אפשרות להרגיש שהיא חלק מהתהליך ולא כופים אותו עליה... בקיצור, הייתי מציע לקולינס להגיע אלי לשיחה...

ותחשבו על זה :)